Thuk Je Che Tibet - Publicaciones
Una persona sabia debe ser sincera, sin arrogancia, sin engaño, no calumniosa y no odiosa. La persona sabia debe ir más allá del mal de la codicia y la avaricia. No se entusiasme con lo que es viejo, no se contente con lo que es nuevo. No te aflijas por lo que se pierda o sea controlado por el deseo.
A person of wisdom should be truthful, without arrogance, without deceit, not slanderous and not hateful. The wise person should go beyond the evil of greed and miserliness. Do not get excited by what is old, do not be contented with what is new. Do not grieve for what is lost or be controlled by desire.
Thuk Je Che Tibet
El Buda dio un camino maravilloso. Él enseñó cómo purificar la mente, no solo en el nivel de la superficie, sino en la profundidad, en el nivel raíz. Cuando generas mettā y karunā con una mente pura, es muy efectivo.
El camino de la purificación que el Buda le dio al mundo, a la humanidad, es universal. No está limitado a una comunidad en particular. Las enseñanzas del Buda no están destinadas solo para aquellos que se llaman a sí mismos budistas; es para todos.
La enseñanza no es para convertir a las personas de una religión organizada a otra religión organizada; es para convertirlos de la miseria a la felicidad, de la esclavitud a la liberación.
La enseñanza del Buda da resultados aquí y ahora, akāliko, resultados maravillosos. Cuando algunas personas de diferentes comunidades le dan un juicio, la palabra comienza a difundirse que es tan bueno.
La técnica que el Buda dio es totalmente no sectaria. Cualquiera y todos pueden practicar y obtener el mismo resultado. Uno tiene que pasar diez días y unirse a un campamento con una atmósfera agradable, con un maestro experimentado y aprender la técnica.
Si uno es hindú o musulmán o cristiano o budista, todos quieren salir de la miseria. Nadie quiere vivir una vida miserable. El Buda nos dio una forma de salir de la miseria mediante la erradicación de las impurezas de la mente.
Cuando uno genera enojo, no puede etiquetarlo como ira hindú o ira musulmana o ira cristiana. La ira es ira y la miseria que experimentas a causa de esta negatividad no puede etiquetarse como miseria hindú o miseria musulmana o miseria cristiana. La miseria es miseria. La forma en que se da para salir de la miseria tampoco puede recibir ninguna etiqueta; es universal Cualquiera que lo practique sale de la miseria porque uno sale de la negatividad.
La felicidad que uno experimenta, la paz que uno experimenta, la armonía que uno experimenta no puede calificarse como paz budista o armonía budista. Esta paz, esta armonía es universal. Cualquiera que practique las enseñanzas del Buda experimentará la misma paz y armonía.
Las enseñanzas del Buda son tan maravillosas, tan sectarias que personas de todas las religiones del mundo asisten a cursos de Vipassana. El resultado que obtienen hace un gran cambio en su perspectiva.
Cientos de miles de personas en todo el mundo han tomado Vipassana. Practican sīla, practican samādhi, practican paññā. Déjelos llamarse por cualquier nombre. Ellos son los verdaderos seguidores del Buda. Están practicando el Noble Óctuple Sendero.
Todos obtienen beneficios, poco o más, de acuerdo con el esfuerzo que uno hace. Esta es la enseñanza práctica del Buda.
Es bueno tener devoción hacia el Buda; es bueno entender al Buda en el nivel intelectual; pero solo la comprensión en el nivel experiencial dará el beneficio real.
Así que practica las enseñanzas de Vipassana del Buda y sé feliz, sé pacífico, libérate.
¡Que todos los seres sean felices!
The Buddha gave a wonderful path. He taught how to purify the mind, not just at the surface level but at the depth, at the root level. When you generate mettā and karunā with a pure mind, it is very effective.
The path of purification that the Buddha gave to the world, to humanity, is universal. It is not limited to a particular community. The Buddha’s teaching is not meant only for those who call themselves Buddhists; it is for one and all.
The teaching is not to convert people from one organized religion to another organized religion; it is to convert them from misery to happiness, from bondage to liberation.
The Buddha’s teaching gives results here and now, akāliko, wonderful results. When a few people from different communities give it a trial, the word starts spreading that it is so good.
The technique that the Buddha gave is totally non-sectarian. Anybody and everybody can practice and get the same result. One has to spare ten days and join a camp with a congenial atmosphere, with an experienced teacher and learn the technique.
Whether one is a Hindu or a Muslim or a Christian or a Buddhist, everyone wants to come out of misery. Nobody wants to live a miserable life. The Buddha gave us a way to come out of misery by eradicating the defilements of the mind.
When one generates anger, you cannot label it as Hindu anger or Muslim anger or Christian anger. Anger is anger and the misery that you experience because of this negativity cannot be labelled as Hindu misery or Muslim misery or Christian misery. Misery is misery. The way that is given to come out of misery also cannot be given any label; it is universal. Anybody who practices it comes out of misery because one comes out of negativity.
The happiness that one experiences, the peace that one experiences, the harmony that one experiences cannot be labeled as Buddhist peace or Buddhist harmony. This peace, this harmony is universal. Anybody who practices the Buddha’s teaching will experience the same peace and harmony.
The Buddha’s teaching is so wonderful, so non-sectarian that people from all the religions of the world are attending Vipassana courses. The result that they get makes a big change in their outlook.
Hundreds of thousands of people around the world have taken Vipassana. They practice sīla, they practice samādhi, they practice paññā. Let them call themselves by any name. They are the real followers of the Buddha. They are practicing the Noble Eightfold Path.
Everyone gets benefit, little or more, according to the effort one makes. This is the practical teaching of the Buddha.
It is good to have devotion towards the Buddha; it is good to understand the Buddha at the intellectual level; but only the understanding at the experiential level will give the real benefit.
So practice the Buddha’s teaching of Vipassana and be happy, be peaceful, be liberated.
May all beings be happy!
Thuk Je Che Tibet
Hamas wants 7-day truce before hostage release; Israel demands soldiers in
first phase Sources tell Lebanon outlet that the terror group cannot
compile a comprehensive list of living hostages without at least a
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Hace 39 minutos
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