El Buda dio un camino maravilloso. Él enseñó cómo purificar la mente, no solo en el nivel de la superficie, sino en la profundidad, en el nivel de la raíz. Cuando generas mettā y karunā con una mente pura, es muy efectivo.
El camino de la purificación que el Buda le dio al mundo, a la humanidad, es universal. No se limita a una comunidad en particular. La enseñanza del Buda no es solo para aquellos que se llaman a sí mismos budistas; es para todos y cada uno.
La enseñanza no es convertir a las personas de una religión organizada a otra religión organizada; es convertirlos de la miseria a la felicidad, de la esclavitud a la liberación.
La enseñanza del Buda da resultados aquí y ahora, akāliko, resultados maravillosos. Cuando algunas personas de diferentes comunidades lo prueban, se corre la voz de que es tan bueno.
La técnica que dio el Buda es totalmente no sectaria. Cualquiera y todos pueden practicar y obtener el mismo resultado. Uno tiene que pasar diez días y unirse a un campamento con un ambiente agradable, con un profesor experimentado y aprender la técnica.
Ya sea que uno sea hindú, musulmán, cristiano o budista, todos quieren salir de la miseria. Nadie quiere vivir una vida miserable. El Buda nos dio una forma de salir de la miseria erradicando las contaminaciones de la mente.
Cuando uno genera enojo, no puede etiquetarlo como enojo hindú o enojo musulmán o enojo cristiano. La ira es ira y la desdicha que experimentas a causa de esta negatividad no puede ser etiquetada como miseria hindú o miseria musulmana o cristiana. La miseria es la miseria. La forma en que se da para salir de la miseria tampoco puede ser dada ninguna etiqueta; es universal Cualquiera que lo practica sale de la miseria porque uno sale de la negatividad.
La felicidad que uno experimenta, la paz que experimenta, la armonía que experimenta no puede ser etiquetada como paz budista o armonía budista. Esta paz, esta armonía es universal. Cualquiera que practique la enseñanza de Buda experimentará la misma paz y armonía.
La enseñanza del Buda es tan maravillosa, tan no sectaria que personas de todas las religiones del mundo asisten a los cursos de Vipassana. El resultado que obtienen hace un gran cambio en su perspectiva.
Cientos de miles de personas en todo el mundo han tomado Vipassana. Practican sīla, practican samādhi, practican paññā. Que se llamen por cualquier nombre. Ellos son los verdaderos seguidores de Buda. Están practicando el Noble Óctuple Sendero.
Todos se benefician, poco o más, según el esfuerzo que uno haga. Esta es la enseñanza práctica del Buda.
Es bueno tener devoción hacia el Buda; es bueno entender al Buda a nivel intelectual; pero solo la comprensión a nivel experiencial dará el beneficio real.
Entonces practique la enseñanza de Buda sobre Vipassana y sea feliz, sea pacífico, sea liberado.
¡Que todos los seres sean felices!
The Buddha gave a wonderful path. He taught how to purify the mind, not just at the surface level but at the depth, at the root level. When you generate mettā and karunā with a pure mind, it is very effective.
The path of purification that the Buddha gave to the world, to humanity, is universal. It is not limited to a particular community. The Buddha’s teaching is not meant only for those who call themselves Buddhists; it is for one and all.
The teaching is not to convert people from one organized religion to another organized religion; it is to convert them from misery to happiness, from bondage to liberation.
The Buddha’s teaching gives results here and now, akāliko, wonderful results. When a few people from different communities give it a trial, the word starts spreading that it is so good.
The technique that the Buddha gave is totally non-sectarian. Anybody and everybody can practice and get the same result. One has to spare ten days and join a camp with a congenial atmosphere, with an experienced teacher and learn the technique.
Whether one is a Hindu or a Muslim or a Christian or a Buddhist, everyone wants to come out of misery. Nobody wants to live a miserable life. The Buddha gave us a way to come out of misery by eradicating the defilements of the mind.
When one generates anger, you cannot label it as Hindu anger or Muslim anger or Christian anger. Anger is anger and the misery that you experience because of this negativity cannot be labelled as Hindu misery or Muslim misery or Christian misery. Misery is misery. The way that is given to come out of misery also cannot be given any label; it is universal. Anybody who practices it comes out of misery because one comes out of negativity.
The happiness that one experiences, the peace that one experiences, the harmony that one experiences cannot be labeled as Buddhist peace or Buddhist harmony. This peace, this harmony is universal. Anybody who practices the Buddha’s teaching will experience the same peace and harmony.
The Buddha’s teaching is so wonderful, so non-sectarian that people from all the religions of the world are attending Vipassana courses. The result that they get makes a big change in their outlook.
Hundreds of thousands of people around the world have taken Vipassana. They practice sīla, they practice samādhi, they practice paññā. Let them call themselves by any name. They are the real followers of the Buddha. They are practicing the Noble Eightfold Path.
Everyone gets benefit, little or more, according to the effort one makes. This is the practical teaching of the Buddha.
It is good to have devotion towards the Buddha; it is good to understand the Buddha at the intellectual level; but only the understanding at the experiential level will give the real benefit.
So practice the Buddha’s teaching of Vipassana and be happy, be peaceful, be liberated.
May all beings be happy!
Thuk Je Che Tibet
El camino de la purificación que el Buda le dio al mundo, a la humanidad, es universal. No se limita a una comunidad en particular. La enseñanza del Buda no es solo para aquellos que se llaman a sí mismos budistas; es para todos y cada uno.
La enseñanza no es convertir a las personas de una religión organizada a otra religión organizada; es convertirlos de la miseria a la felicidad, de la esclavitud a la liberación.
La enseñanza del Buda da resultados aquí y ahora, akāliko, resultados maravillosos. Cuando algunas personas de diferentes comunidades lo prueban, se corre la voz de que es tan bueno.
La técnica que dio el Buda es totalmente no sectaria. Cualquiera y todos pueden practicar y obtener el mismo resultado. Uno tiene que pasar diez días y unirse a un campamento con un ambiente agradable, con un profesor experimentado y aprender la técnica.
Ya sea que uno sea hindú, musulmán, cristiano o budista, todos quieren salir de la miseria. Nadie quiere vivir una vida miserable. El Buda nos dio una forma de salir de la miseria erradicando las contaminaciones de la mente.
Cuando uno genera enojo, no puede etiquetarlo como enojo hindú o enojo musulmán o enojo cristiano. La ira es ira y la desdicha que experimentas a causa de esta negatividad no puede ser etiquetada como miseria hindú o miseria musulmana o cristiana. La miseria es la miseria. La forma en que se da para salir de la miseria tampoco puede ser dada ninguna etiqueta; es universal Cualquiera que lo practica sale de la miseria porque uno sale de la negatividad.
La felicidad que uno experimenta, la paz que experimenta, la armonía que experimenta no puede ser etiquetada como paz budista o armonía budista. Esta paz, esta armonía es universal. Cualquiera que practique la enseñanza de Buda experimentará la misma paz y armonía.
La enseñanza del Buda es tan maravillosa, tan no sectaria que personas de todas las religiones del mundo asisten a los cursos de Vipassana. El resultado que obtienen hace un gran cambio en su perspectiva.
Cientos de miles de personas en todo el mundo han tomado Vipassana. Practican sīla, practican samādhi, practican paññā. Que se llamen por cualquier nombre. Ellos son los verdaderos seguidores de Buda. Están practicando el Noble Óctuple Sendero.
Todos se benefician, poco o más, según el esfuerzo que uno haga. Esta es la enseñanza práctica del Buda.
Es bueno tener devoción hacia el Buda; es bueno entender al Buda a nivel intelectual; pero solo la comprensión a nivel experiencial dará el beneficio real.
Entonces practique la enseñanza de Buda sobre Vipassana y sea feliz, sea pacífico, sea liberado.
¡Que todos los seres sean felices!
The Buddha gave a wonderful path. He taught how to purify the mind, not just at the surface level but at the depth, at the root level. When you generate mettā and karunā with a pure mind, it is very effective.
The path of purification that the Buddha gave to the world, to humanity, is universal. It is not limited to a particular community. The Buddha’s teaching is not meant only for those who call themselves Buddhists; it is for one and all.
The teaching is not to convert people from one organized religion to another organized religion; it is to convert them from misery to happiness, from bondage to liberation.
The Buddha’s teaching gives results here and now, akāliko, wonderful results. When a few people from different communities give it a trial, the word starts spreading that it is so good.
The technique that the Buddha gave is totally non-sectarian. Anybody and everybody can practice and get the same result. One has to spare ten days and join a camp with a congenial atmosphere, with an experienced teacher and learn the technique.
Whether one is a Hindu or a Muslim or a Christian or a Buddhist, everyone wants to come out of misery. Nobody wants to live a miserable life. The Buddha gave us a way to come out of misery by eradicating the defilements of the mind.
When one generates anger, you cannot label it as Hindu anger or Muslim anger or Christian anger. Anger is anger and the misery that you experience because of this negativity cannot be labelled as Hindu misery or Muslim misery or Christian misery. Misery is misery. The way that is given to come out of misery also cannot be given any label; it is universal. Anybody who practices it comes out of misery because one comes out of negativity.
The happiness that one experiences, the peace that one experiences, the harmony that one experiences cannot be labeled as Buddhist peace or Buddhist harmony. This peace, this harmony is universal. Anybody who practices the Buddha’s teaching will experience the same peace and harmony.
The Buddha’s teaching is so wonderful, so non-sectarian that people from all the religions of the world are attending Vipassana courses. The result that they get makes a big change in their outlook.
Hundreds of thousands of people around the world have taken Vipassana. They practice sīla, they practice samādhi, they practice paññā. Let them call themselves by any name. They are the real followers of the Buddha. They are practicing the Noble Eightfold Path.
Everyone gets benefit, little or more, according to the effort one makes. This is the practical teaching of the Buddha.
It is good to have devotion towards the Buddha; it is good to understand the Buddha at the intellectual level; but only the understanding at the experiential level will give the real benefit.
So practice the Buddha’s teaching of Vipassana and be happy, be peaceful, be liberated.
May all beings be happy!
Thuk Je Che Tibet
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